Allmänna villkor
Artikel 1 – Definitioner
I dessa villkor avses med:
Ångerfrist: den tidsperiod under vilken konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt;
Konsument: den fysiska person som inte agerar i utövandet av ett yrke eller företag och ingår ett distansavtal med näringsidkaren;
Dag: kalenderdag;
Löpande avtal: ett distansavtal som avser en serie av produkter och/eller tjänster där leverans- och/eller mottagningsskyldigheten är utspridd över tid;
Varaktigt medium: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är riktad till honom personligen på ett sådant sätt att framtida konsultation och oförändrad återgivning av den lagrade informationen möjliggörs.
Ångerrätt: möjligheten för konsumenten att inom ångerfristen avstå från distansavtalet;
Näringsidkare: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter;
Distansavtal: ett avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, där enbart en eller flera tekniker för distanskommunikation används fram till och med avtalets ingående;
Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och näringsidkaren samtidigt befinner sig på samma plats.
Allmänna Villkor: dessa Allmänna Villkor för näringsidkaren.
Artikel 2 – Identitet av näringsidkaren
info@nordiquestyle.se
Artikel 3 – Tillämplighet
Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från näringsidkaren och för varje ingånget distansavtal och beställning mellan näringsidkaren och konsumenten.
Innan distansavtalet ingås ska texten i dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte rimligen är möjligt, ska innan distansavtalet ingås anges att de allmänna villkoren kan granskas hos näringsidkaren och att de på konsumentens begäran kommer att skickas kostnadsfritt så snart som möjligt.
Om distansavtalet ingås elektroniskt, kan texten i dessa allmänna villkor, i avvikelse från föregående stycke, tillhandahållas konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att den enkelt kan sparas av konsumenten på ett varaktigt medium. Om detta inte rimligen är möjligt, ska innan distansavtalet ingås anges var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt och att de på konsumentens begäran kommer att skickas kostnadsfritt elektroniskt eller på annat sätt.
Om särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, gäller andra och tredje stycket i motsvarande grad och konsumenten kan i händelse av motstridiga villkor alltid åberopa den bestämmelse som är mest fördelaktig för honom.
Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt helt eller delvis skulle vara ogiltiga eller ogiltigförklaras, förblir avtalet och dessa villkor i övrigt i kraft och den berörda bestämmelsen ska ersättas med en bestämmelse som ligger så nära den ursprungliga som möjligt.
Situationer som inte regleras i dessa allmänna villkor ska bedömas "i anda" av dessa allmänna villkor.
Oklarheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas "i anda" av dessa allmänna villkor.
Artikel 4 – Erbjudandet
Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller sker under vissa villkor, ska detta uttryckligen anges i erbjudandet.
Erbjudandet är icke-bindande. Näringsidkaren har rätt att ändra och justera erbjudandet.
Erbjudandet innehåller en fullständig och noggrann beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en god bedömning av erbjudandet. Om näringsidkaren använder bilder är dessa en verklighetstrogen återgivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppgifter om uppenbara misstag eller fel i erbjudandet är inte bindande för näringsidkaren.
Alla bilder och specifikationer i erbjudandet är indikativa och kan inte ge upphov till ersättning eller hävning av avtalet.
Bilder av produkter är en verklighetstrogen återgivning av de erbjudna produkterna. Näringsidkaren kan inte garantera att de visade färgerna exakt överensstämmer med de verkliga färgerna på produkterna.
Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som gäller vid accepterandet av erbjudandet. Detta gäller särskilt:
- Priset, med undantag av tullavgifter och importmoms. Dessa extra kostnader är kundens ansvar och risk. Post- och/eller kurirtjänsterna använder särskilda regler för import inom EU, vilket är tillämpligt i detta fall. Post- eller kurirtjänsten kommer att inkassera momsen (eventuellt tillsammans med tullavgifter) från mottagaren av varorna;
- Eventuella fraktkostnader;
- Hur avtalet kommer till stånd och vilka åtgärder som krävs;
- Om ångerrätten är tillämplig eller inte;
- Betalnings-, leverans- och genomförandemetoden av avtalet;
- Tiden för att acceptera erbjudandet eller den period inom vilken näringsidkaren garanterar priset;
- Kostnaden för distanskommunikation om den beräknas på en annan grund än det vanliga baspriset för det använda kommunikationsmedlet;
- Om avtalet arkiveras efter det att det har ingåtts och i så fall hur det kan konsulteras av konsumenten;
- Hur konsumenten kan kontrollera och vid behov rätta de uppgifter som han har lämnat innan avtalet ingås;
- Vilka andra språk, förutom svenska, som avtalet kan ingås på;
- De uppförandekoder som näringsidkaren har underkastat sig och hur konsumenten kan få tillgång till dessa elektroniskt; och
- Den minsta löptiden för distansavtalet vid ett löpande avtal.
Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, materialtyper.
Artikel 5 – Avtalet
Avtalet träder i kraft vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de därtill ställda villkoren, med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4.
Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, ska näringsidkaren omedelbart bekräfta mottagandet av godkännandet elektroniskt. Så länge mottagandet av denna acceptans inte har bekräftats av näringsidkaren, kan konsumenten häva avtalet.
Om avtalet ingås elektroniskt, ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, ska näringsidkaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
Näringsidkaren har rätt att, inom lagenliga ramar, undersöka om konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter samt alla fakta och faktorer som är viktiga för en ansvarsfull ingång av distansavtalet. Om näringsidkaren, baserat på denna undersökning, har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att motiverat avvisa en beställning eller begäran eller ställa särskilda villkor för genomförandet.
Näringsidkaren ska, i samband med produkten eller tjänsten, tillhandahålla konsumenten följande information skriftligt eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt varaktigt medium:
- Näringsidkarens besöksadress dit konsumenten kan vända sig med klagomål;
- Villkoren för och hur konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt eller en tydlig information om undantag från ångerrätten;
- Information om garantier och efterköpsservice;
- Uppgifterna som anges i artikel 4 punkt 3 i dessa villkor, såvida inte näringsidkaren redan har tillhandahållit dessa uppgifter till konsumenten före genomförandet av avtalet;
- Villkoren för uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är obestämt.
Vid ett löpande avtal gäller bestämmelsen i föregående stycke endast vid första leveransen.
Varje avtal ingås under förutsättning att de aktuella produkterna finns tillgängliga.
Artikel 6 – Ångerrätt
Vid köp av produkter har konsumenten rätt att utan anledning häva avtalet inom 14 dagar. Denna ångerfrist börjar löpa dagen efter att konsumenten, eller en av konsumenten utsedd och till näringsidkaren meddelad representant, har mottagit produkten.
Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen varsamt. Konsumenten får endast packa upp eller använda produkten i den mån det är nödvändigt för att kunna bedöma om han vill behålla produkten. Om konsumenten vill utnyttja sin ångerrätt, ska produkten tillsammans med alla medföljande tillbehör och, om det är rimligt möjligt, i originalskick och förpackning returneras till näringsidkaren enligt de rimliga och tydliga instruktioner som näringsidkaren tillhandahåller.
Om konsumenten vill utnyttja sin ångerrätt är han skyldig att meddela detta till näringsidkaren inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Meddelandet ska lämnas genom ett skriftligt meddelande/e-post. Efter att konsumenten meddelat att han vill utnyttja sin ångerrätt, ska kunden skicka tillbaka produkten inom 14 dagar. Konsumenten ska bevisa att produkten har returnerats i tid, exempelvis genom ett kvitto på försändelsen.
Om konsumenten efter utgången av de tidsfrister som anges i punkt 2 och 3 inte har meddelat att han vill utnyttja sin ångerrätt eller inte har returnerat produkten till näringsidkaren, är köpet ett faktum.
Artikel 7 – Kostnader vid ångerrätt
Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt, står konsumenten för kostnaderna för att returnera produkterna.
Om konsumenten har betalat ett belopp, ska näringsidkaren återbetala detta så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter att ångerrätten har utnyttjats. Detta under förutsättning att produkten har mottagits av webbutiken eller att slutgiltigt bevis på fullständig retur har lämnats in.
Artikel 8 – Undantag från ångerrätten
Näringsidkaren kan undanta konsumenten från ångerrätten för produkter som anges i punkt 2 och 3. Undantag från ångerrätten gäller endast om näringsidkaren tydligt har informerat om detta i erbjudandet eller i god tid innan avtalet ingås. Undantag från ångerrätten är endast möjligt för produkter:
- som har tillverkats enligt konsumentens specifikationer;
- som tydligt är av personlig karaktär;
- som på grund av sin natur inte kan returneras;
- som snabbt kan försämras eller bli för gamla;
- vars pris är beroende av fluktuationer på finansmarknaden som näringsidkaren inte kan påverka;
- för enskilda tidningar och tidskrifter;
- för ljud- och videoinspelningar samt dataprogramvara där konsumenten har brutit förseglingen;
- för hygienprodukter där konsumenten har brutit förseglingen.
Undantag från ångerrätten är endast möjligt för tjänster:
- som avser boende, transport, restaurangtjänster eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;
- där leveransen har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen har löpt ut;
- som avser vadslagning och lotterier.
Artikel 9 – Priset
Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, med undantag för prisändringar som beror på förändringar i momssatser.
I avvikelse från föregående stycke kan näringsidkaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är knutna till fluktuationer på finansmarknaden och som näringsidkaren inte har kontroll över, till variabla priser. Denna koppling till fluktuationer och det faktum att eventuellt angivna priser är riktpriser, kommer att anges i erbjudandet.
Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är ett resultat av lagstadgade bestämmelser eller föreskrifter.
Prishöjningar som sker efter 3 månader från avtalets ingående är endast tillåtna om näringsidkaren har avtalat detta och:
- de är ett resultat av lagstadgade bestämmelser eller föreskrifter; eller
- konsumenten har rätt att säga upp avtalet med verkan från den dag då prishöjningen träder i kraft.
Leveransen sker enligt artikel 5, första stycket, i lagen om mervärdesskatt 1968 i det land där transporten påbörjas. I detta fall sker leveransen utanför EU. I enlighet med detta kommer posten eller kurirtjänsten att ta ut importmoms och/eller tullavgifter från mottagaren. Därför kommer näringsidkaren inte att debitera moms.
Alla priser anges under förutsättning för tryck- och skrivfel. Ingen ansvarighet accepteras för följderna av tryck- och skrivfel. Vid tryck- och skrivfel är näringsidkaren inte skyldig att leverera produkten till det felaktiga priset.
Artikel 10 – Överensstämmelse och Garanti
Näringsidkaren ansvarar för att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalet, de i erbjudandet angivna specifikationerna, rimliga krav på kvalitet och/eller användbarhet samt gällande lagar och/eller föreskrifter som gäller vid tidpunkten för avtalets ingående. Om så överenskommits ansvarar näringsidkaren också för att produkten är lämplig för annat än normalt bruk.
En garanti som ges av näringsidkaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagliga rättigheter och krav som konsumenten kan göra gällande mot näringsidkaren enligt avtalet.
Eventuella fel eller felaktigt levererade produkter ska anmälas skriftligen till näringsidkaren inom 14 dagar efter leveransen. Återlämnande av produkter ska ske i originalförpackning och i nyskick.
Garantiperioden för näringsidkaren motsvarar tillverkarens garantitid. Näringsidkaren är dock aldrig ansvarig för produkternas slutliga lämplighet för något enskilt ändamål av konsumenten, eller för eventuella råd angående användning eller tillämpning av produkterna.
Garantin gäller inte om:
- Konsumenten själv har reparerat och/eller bearbetat de levererade produkterna eller låtit tredje part reparera och/eller bearbeta dem;
- De levererade produkterna har utsatts för onormala omständigheter eller på annat sätt hanterats vårdslöst eller i strid med näringsidkarens anvisningar och/eller hanterats på förpackningen;
- Defekten helt eller delvis beror på föreskrifter som staten har ställt eller kommer att ställa avseende arten eller kvaliteten på de använda materialen.
Artikel 11 – Leverans och Utförande
Näringsidkaren ska iaktta största möjliga noggrannhet vid mottagande och utförande av beställningar av produkter.
Med beaktande av vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor, kommer företaget att utföra accepterade beställningar med skälig hastighet, dock senast inom 30 dagar, såvida inte konsumenten har godkänt en längre leveranstid.
Om leveransen drabbas av försening eller om en beställning inte kan fullgöras eller endast delvis kan fullgöras, ska konsumenten informeras om detta senast 30 dagar efter att beställningen har lagts. I så fall har konsumenten rätt att häva avtalet utan kostnad och rätt till eventuell ersättning.
Vid hävning enligt föregående stycke ska näringsidkaren återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter hävningen.
Om leveransen av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, kommer näringsidkaren att göra sitt bästa för att tillhandahålla en ersättningsartikel. Senast vid leveransen ska det tydligt och begripligt meddelas att en ersättningsartikel levereras. För ersättningsartiklar kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för eventuell retur ska bäras av näringsidkaren.
Risken för skada och/eller förlust av produkter ligger på näringsidkaren fram till leverans till konsumenten eller en i förväg utsedd och till näringsidkaren känd representant, såvida inte annat uttryckligen avtalats.
Artikel 12 – Avtal med bestämd och obestämd tid: varaktighet, uppsägning och förlängning
Uppsägning
Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som har ingåtts på obestämd tid och som syftar till att regelbundet leverera produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, med beaktande av de uppsägningregler som överenskommits och en uppsägningstid på högst en månad.
Konsumenten kan säga upp ett avtal som har ingåtts på bestämd tid och som syftar till att regelbundet leverera produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, när som helst i slutet av den bestämda perioden, med beaktande av de uppsägningregler som överenskommits och en uppsägningstid på högst en månad.
Konsumenten kan säga upp de avtal som nämns i föregående stycken:
- när som helst och är inte begränsad till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period;
- säga upp på samma sätt som de ingåtts;
- alltid säga upp med samma uppsägningstid som näringsidkaren har avtalat för sig själv.
Förlängning
Ett avtal som har ingåtts på bestämd tid och som syftar till att regelbundet leverera produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, får inte tyst förlängas eller förnyas för en viss tid.
I avvikelse från föregående stycke får ett avtal som har ingåtts på bestämd tid och som syftar till att regelbundet leverera dagstidningar, veckotidningar och tidskrifter tyst förlängas för en viss tid av högst tre månader, om konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet i slutet av förlängningen med en uppsägningstid på högst en månad.
Ett avtal som har ingåtts på bestämd tid och som syftar till att regelbundet leverera produkter eller tjänster får endast tyst förlängas till obestämd tid om konsumenten alltid kan säga upp avtalet med en uppsägningstid på högst en månad och en uppsägningstid på högst tre månader om avtalet syftar till att regelbundet, men mindre än en gång i månaden, leverera dagstidningar, veckotidningar och tidskrifter.
Ett avtal med begränsad varaktighet för att regelbundet leverera dagstidningar, veckotidningar och tidskrifter (prov- eller introduktionsprenumeration) förlängs inte tyst och avslutas automatiskt efter att prov- eller introduktionsperioden har gått ut.
Varaktighet
Om ett avtal har en varaktighet på mer än ett år, får konsumenten efter ett år säga upp avtalet när som helst med en uppsägningstid på högst en månad, såvida inte rimlighet och rättvisa talar emot uppsägning före avtalets slutdatum.
Artikel 13 – Betalning
Såvida inte annat avtalats, ska belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter att ångertiden, enligt artikel 6 första stycket, har börjat. Vid avtal om tjänster börjar denna tidsfrist efter att konsumenten har mottagit bekräftelse på avtalet.
Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera till näringsidkaren om felaktigheter i de angivna eller uppgivna betalningsuppgifterna.
Vid konsumentens betalningsdröjsmål har näringsidkaren, med undantag för lagliga begränsningar, rätt att ta ut rimliga kostnader som tidigare meddelats konsumenten.
Artikel 14 – Klagomålshantering
Klagomål rörande avtalets utförande ska lämnas in skriftligen till näringsidkaren inom 7 dagar efter att konsumenten har upptäckt bristerna, och ska vara fullständigt och tydligt beskrivna.
Klagomål som lämnats in till näringsidkaren besvaras inom 14 dagar från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre behandlingstid, kommer näringsidkaren inom 14 dagar att svara med ett mottagningsmeddelande och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer utförligt svar.
Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som omfattas av tvistlösningsförfarandet.
Ett klagomål skjuter inte upp näringsidkarens skyldigheter, såvida inte näringsidkaren skriftligen anger annat.
Om ett klagomål befinns vara berättigat av näringsidkaren, kommer denne att välja att kostnadsfritt byta ut eller reparera de levererade produkterna.
Artikel 15 – Tvister
På avtal mellan näringsidkaren och konsumenten som omfattas av dessa allmänna villkor tillämpas uteslutande nederländsk lag. Detta gäller även om konsumenten är bosatt utomlands.